onsdag 9. april 2008

Aldri mer 9. april

Nok en dag er over i Japan, og jeg oppsummerer dag 6 i stikkord: Hamamatsu, sol, is, slott, park, duer, ravn, taxi, Granderu Hutteru, Shinkansen, Kobe, varm velkomst av Astrid og Bård Hauge, og sist men ikke minst: Yngve fikk sin etterlengtede Canada Dry. Astrid og Bård hadde begge, og hver for seg, kjøpt inn til vi kom. Hjertelig velkommen til Kobe! Takk og takk!

Ellers begynner det mer og mer å gå opp for meg at vi er i en helt annen kultur. Jeg er fascinert over bukke-nikke-neie-kulturen, og hvor utrolig høflige og smilende alle er. Vi blir tatt litt på senga noen ganger, men prøver å gjøre vårt beste med et smil, og satser på at vi har ei turisttabbekvote å gå på.

De siste dagene har taxi vært en hit, og vi har lekt rikmannsunger på Grand Hotel. Det anbefales, og har vært helt fantastisk deilig etter backpackerlivet i Tokyo.

Jeg er overraska over hvor fint det er å reise på guttetur, det går utrolig bra. Christian er tidenes reiseleder, og har alltid full kontroll. Det er han som står for all kommunikasjon, og han smiler og ler hele tida. Tror det er sunt for fellesskapet at jeg ler av alle vitsene hans. Så jeg gjør mitt beste.
Yngve er en fascinerende dilter. Når Christian og jeg ser på kart kan Yngve sovne stående. Han er gladelig med på alt som skjer, og dermed et ypperlig reisefølge. Ellers leser han bok, eller filmer med det nye kameraet sitt. Til alles fornøyelse. Gårsdagen ble dessverre en litt trist dag fordi han fant ut at brillene ligger på kapselhotellet, og mobilen på hostellet. Det går bedre idag heldigvis.

Dagens sitater:
Chris: «Det går ti hekkfjell på ein navel»
Yngve: «Hekkan. No ska eg slutta å leita etter Canada Doray. Kubban litt, her e ein automat. Eg må sjekka.»

Og til en oppklaring. Yngve VET at nihao er kinesisk, det passer bare så fint inn når ingen skjønner deg uansett. De siste dagene har han også utvida med et aldri så lite arrigato (= takk på japansk) der det passer.


Japangjengen i solbrillevær.


Christian sier mange ord på "F...." Her er F´en fanga :)


Yngve på sin evige jakt etter Canada Dry.


Vi har vært i en park, der var det flere folk faktisk. Fint å leve i Hamamatsu tror jeg.


Christian og Yngve mata duer. Vi ble god venn med den ene av de.


Utsikten fra leiligheten vår i Kobe. Digg.

13 kommentarer:

Solveig sa...

fått tilbake briller og mobil? Vet hvordan det er å glemme ting. Feks flybilletter, visakort og pass i taxi i London.

Yngvegutt sa...

Nix... :-(

Andreas sa...

Solveig: Sånt skjer.

Yngve: ... tydligvis også i andre verdensdeler. Men tenk på det positive: Du kan snakke mer japansk. Du fikk drikke Canada Dry. Og sikkert mye annet.

Anonym sa...

aaw :)
Kobe og Aotani! fantastisk.
Sitter her å kjenner at jeg har lyst å reise ned med en gang. men det er en trøst at det bare er 17 uker til jeg også reiser ned.
noe som anbefales: henge oppe på taket på hvite bygget med det grønnekorset på :) (by night!)
også fjelltur i maja-san.

oyasuminasai fra Maria på drottningborg

Maren sa...

So digg at de har det bra! Gleder meg til å sjå "filmene" til Yngve:) Smaker ikkje Canada Dry egentlig bais?

Andreas sa...

Canada Dry er for spesielt interesserte. Yngve er tydligvis en av dem. :)

Kult at dere får til å legge ut så masse bilder.

Ingar T. Hauge sa...

Begge Haugene hadde kjøpt opp brus, hver for seg. Er de vel ikke herlige? Hils så mye.

Og til de av dere i reisefølget som er musikkinteresserte: Få pappa-san til å ta dere med på Ishibashi. Kongebutikk med stort utvalg av musikkinstrumenter (særlig gitarer), og alt til minst halv pris i forhold til Norge. Jeg bare nevner det. Ellers er det HMV i Kobe og. Og mye annet å se:-)

Hauge-san har sikkert sagt det allerede, men der hvor de bor er hvor jeg vokste opp i sin tid. Så var det sagt.

silje sa...

kan dåkke sjekkke ut prisen på melodicaer?
eller nei - eg kan sjekke sjøl når eg kommer!!! :D

DIGGER at dåkke e så flinke til å blogge!

Kathrine Løsnesløkken sa...

Japp, jeg og digger blogging. Japan er jo kult, jo!

Yngvegutt sa...

Canada Dry var god den, smakte litt som ein mild Sprite med litt ingefærøl-smak. Tommel opp. Smakte visst heilt likt ein legendarisk god ingefærøl i Kenya og, seie Chris.

Maren sa...

Så bra. Så lenge de holder dåke unna super-dry, så er det fine greier. Wow, nesten 20 timer siden forrige innlegg.

Anonym sa...

Hei, Maria!
Kjekt å sjå at du gler deg til å kome tilbake til Japan. Berre dumt at eg skal til Norge (og Kristiansand!) når de er her...

Tonje Margrethe sa...

BRA dere koser dere!