torsdag 10. april 2008

Dagens opplevelse: Trond

Herlig å stå opp i dag, vi har fått sovet i nyoppredde, myke senger i en leilighet i bibelskolebygget her i Kobe. Helt fantastisk!

Ellers kan det nevnes at vi har hadde tidenes frokost, var i Himeji og såg på Himeji Castle, et praktfullt slott på UNESCOS verdensarvliste. Fine greier. Vi var i zoo og møtte Trond. Det var dagens høydepunkt, men med fare for å bli for intern på bloggen, får det holde med et bilde lenger nede. Men skal du noengang til Japan, må du til Himeji City Zoo for å få med deg Trond. Han har et budskap til deg... Yngve hadde forresten aldri vært i en dyrehage før, han var svært nøgd.

Vel tilbake i Kobe igjen var vi klare for Baseball kamp mellom Hanshin Tigers og Dragons. Desverre ble kampen avlyst på grunn av regn, men vi håper på å få med oss en kamp når vi kommer tilbake igjen til Kobe. Baseball er nemlig stor i Japan.

I stedet for kamp tok Mamma og Pappa Ingar-san oss med på en liten tur i Kobe. Vi fikk se Blumer handlesenter og Jordskjelvmuseet og en giga elektrobutikk. Sist men ikke minst, spanderte de japansk middag på oss. Takk.

Nå venter en rolig natt før turen går til Kyoto i morgen. Det gleder vi oss til...

Ellers kan det nevnes at Yngve har lært seg en ny glose... Sumimasen - som betyr unnskyld meg...

Dermed ser glosereportoaret til Yngve slik ut:
Sumimasen - Unnskyld meg
Ni hao - Hei
Ni hao - Hade
Ni hao - Oi, eg missta ein mynt på bakken
Ni hao - Se der, ei bikkje
Ni hao - Eg forstår deg ikkje
Ni hao - Skal vi danse?
Ni hao - Skulle ynskja eg forsto deg, men eg gjer det verkelig ikkje
Ni hao - Har du en bærepose
Ni hao - Eg tek bilde av deg sjølv om du søv
Ni hao - se der! ein japanar!
Ni hao - gje meg ein klem
Ni hao - Sorry, eg tråkka deg på foten.

Slik fortsett glosereportoaret med eit visst mønster.

Vi har det bra alle tre. Nok skrift i grunn, dere vil ha bilder... Ver så god:


Ni hao?


Himeji Castle


Maria, Yngve, 4x V-tegn (kontekstualisering) og Himeji Castle


Chris har lengtet lenge etter dette


TROND!


Chris og Trond i ytringsveksling - de var enige


To blomster

11 kommentarer:

Ingar T. Hauge sa...

Ah, Himeji. Stort.

Kristin og David sa...

Japan ser konge ud!! Me får ta oss ein tur øve t hausten ein gang woopass! Så får du være guide:) Kjekt att dokke oppdatere så møye!
Stå på!

Anonym sa...

David: Japan e konge(.)

silje sa...

MARIA SÅ FIN DU E!

Anonym sa...

et spørsmål... koffor er dåkkar der egentlig?

Ak sa...

Ni hao er med andre ord sosial utveksling av lyder! ;-)

Anonym sa...

Støtter Silje; Maria e KJEMPE søt! Så gutta; pass godt på ho, ellers finn ho seg en liten japaner;D Koselig å lese om korleis dokke har d! Ser ikkje ut som om dokke lid nokken nød akkurat... Berre ikkje legg ut for mange fristande bilde, misunnelsen brer seg litt skjønna dokke;P god tur videre:D

Anonym sa...

Det er en opplevelse å følge dere. Jeg leser og jeg leser, men jeg plundrer litt med det at teksten er på rød bakgrunn. Er det mulig om dere kan endre det eller er det fryktelig vanskelig?
Lykke til videre! Dette er spennende.
Klem fra Mor (Briskemoen)

Anonym sa...

æ skreiv d nættopp om linselus: men må føye mæ i rækka til silje: MARIA SÅ FIN DU E!

Og bra har du d og? Du stråler iallefall. FiiiiiN!

maria celine sa...

Bestemor: Gøy at du følger med :)
Ragnhild: Du er fin! Jeg STORkoser meg. Japan er et deilig land!

Anonym sa...

"Nei, du e fin!"