søndag 13. april 2008

Superveteran, Søndag i Fukuyama, varme i do-lokket og Sushi

Lang overskrift = innholdsrik dag.

En kald vinterdag i Norge. Du sitter på dass og fryser, og den eneste tanken du sitter med er "Hvofor har jeg ikke varme i do-lokket"
Do-lokket i Fukuyama sier "Velkommen til Japan" på en varm måte til oss. Japan fikser våre luksus-krav... lett!

Det er godt å bo hos Kirsti, hun er superveteran i Japan, kan språket flytende, kjenner kulturen ut og inn og vet hvordan hun skal få ungdommer som oss til å opplve Japan på en herlig måte. Rutinen hennes gir oss mange gode opplevelser her i Fukuyama. Vi kan spør om hva det skulle være, Kirsti har svar. Bra for spørrende studenter! Hun har vært i Japan så lenge at hun var med på å vise min mor rundt i Himeji når hun var i Japan for 30 år siden. (Ska helsa t deg mamma, dei huske deg ennå, Kirsti og Anne Marie)

Dagen får komme i representative bilder. Enjoy!


Det begynte med søndagsskole kl 09.00. Den inneholdt alt hva jeg husker fra mine glansdager på søndagsskolen i Norge. Lek, sang, kollekt, mer sang og andakt (Kirsti snakka om skapelsen og syndefallet, og de syv barna barna på søndagsskolen lærte seg Rom 5,19 utenat... Sterkt!)


Chris har et legendarisk håndlag med barn, her er han på gang med speedy Gonzales, han var redd både Yngve og Maria. Chris på sin side gjorde alt riktig og kom på innsiden av den lille poden. Herlig fyr! Maria ble nesten forelska...


Dette bildet greier nesten å illusrere farten på gjengen på søndagsskolen.


Katsuhiro Igi talte på møtet fra Joh 10,1-16. De få punktene vi fikk oversatt fra talen samt en herlig karisma på talerstolen gav oss et meget bra inntrykk av denne mannen. Etter møtet kom han bort til oss og sa på flytende nynorsk: "Velkomen til Japan. Eg er dagleg leiar på Hiruzen Bible Camp. Kirsti er norskleraren min" For Yngve blei det stort å møta ein japanar som kunne nynorsk. "Dagleg leiar", et herlig uttrykk fra ein japanar! Han fekk meg til å glede meg til å (forhåpentligvis) komme nærmere innpå han når vi skal til Hiruzen.



Etter møtet og kirkemiddagen fikk vi ein privat konsert med Kobayashi. Han er eldste og har mye ansvar i menigheten her i Fukuyama. God mann!


Til kvelds tok Kirsti oss med hit. Det viste seg å bli litt av en opplevelse!


Her kom sushi-rettene på samlebånd forbi bordet vårt. Det var bare å forsyne seg av det en ville ha. Chris var uten tvil den mest vågele, han bærer preg av å være fryktløs når det gjelder japansk mat. Maria og Yngve er mer tilbakeholdne, Maria har sine grunner i allergi, Yngve er bare pinglete.


Systemet fungerte etter farge på tallerknene. En tok til en var mett og så kom kelneren og regnet sammen. Geniale greier.


Dette er en veldig bra illustrasjon på en sushi-kokk. Faktisk meget bra...


Dette er hva Yngve syns om sushi, han gikk rakst over på Kylling og Pommes Frites. Kan noen kommentere hans mot?


En av rettene: rå reker. Hmmm skeptisk. Tunfisken anbefales, sammen med de kokte rekene og friterte østers. den rå blekkspruten har jeg derimot gitt opp, jag tygde og tygde 500 ganger uten å komme igjennom. Det eneste resultatet var en munn full av slim og en stykk hel blekksprut ned halsen. Prøv selv!


Kirsti Strand, rutine på boks. Fordel oss.


Utover dette kan det nevnes at vi, i likhet med hele kjendis-norge har vært på Opera i dag. Det foregikk i kirken og ble fremført av både kristne og ikke-kristne, et veldig bra tiltak for å senke terskelen. Herlig å se en full kirke i Fukuyama hvor publikum omtrent doblet det vanlige kirkegåerantallet.

I morgen har vi mye å glede oss til. Vi skal til Hiroshima. Da snakker vi verdenshistorie. Yngve er mellomleder bloggen i morgen og gleder seg til å vise dere bilder fra fredsparken i Hiroshima. Gled eder!

Stemmningen i gruppa er utrolig god. Japan unnes alle lesere av japaneasy.
God natt!

24 kommentarer:

Yngvegutt sa...

Ang. sushi saa er ikkje Yngve vidare begeistra for kald og raa middagsmat. Men han aat opp det han tok, og var meir enn toeff nok. Case closed.

Og av ein eller an grunn har tastaturet paa pcen min slutta aa skrive ae, oe og aa, naaken som kan forklare meg kvifor? Kjem ', ; og [ istaden.

Anonym sa...

Hallo folk! Heldig dokker som får oppleve Japan..spesielt Himeji :)

Yngve, du kan prøve å drikke nokka som uttales "ka-ru-pi-su" i stedet for d du leite etter... finnes overalt. hvit boks/flaske med blå prikka.. tror d e en blanding av melk, vann og sukker..høres sjukt ut, men e veldig godt! :)



Hils Japan fra me :)

Ingar T. Hauge sa...

Igi-san. Moro.

Ang. tastaturet vil jeg tippe du har skiftet over til engelsk tastatur, noe du endrer tilbake nede på Windows-linjen (liten firkant hvor det antakeligvis står ENG, skift til NO).

Sushivanene til Yngve skal jeg ikke kommentere. Det er mye blant japansk mat jeg også er litt skeptisk til. Men ha en åpen holdning, så får dere sikkert noe skikkelig saftige overraskelser.

silje sa...

Hallo. Spelar Kobayashi på ein leirgauk? FANTASTISK!

Apropos opera og japan, så såg eg madame butterfly ein gang. det er ein to eller tre akters opera(alt etter om ein er i amerika eller italia...), med handling frå 1890-tallets Nagasaki. ja.

akiramezu. og Odoroita kare-wa michi-o hashitte itta.
snakkast.

Ak sa...

'Chris har et legendarisk håndlag med barn' kan vi lese i dag og innlegget er skrevet av Chris. Prøver han å selge egenskapen til noen, søker han jobb i barnehage elns eller er det slik at dere alle egentlig forfatter dette sammen?
Mystisk. ;-)

Maren sa...

Yngve: Du er tøff

Anonym sa...

Enig med ak. I dette innlegget stilles chris fram som en barnekjær, koslig, verdensvant sushikonge!
Ikkje rart det er han som har skreve det!! hehe

Utulig bra at dokke kose dokke, god tur videre.

Sovesveis sa...

Konitzua!

Jeg har vært en svært dårlig leser (og følgelig også kommentator) på bloggen deres. Men nå har jeg brukt ett halvt minutt og lest gjennom alt, sett bilder, og blitt misunnelig. Faktisk litt grønn av sistnevnte.

Først: Varme i dosetet? Har dere ikke prøvde spylingen? Sitat Petter: Aaaahhh, dette er hærligt, men nå blei det slutt på varmtvannet.

Nest: Har dere ikke vært på japansk bad??? Vi forventer et Onzen-bilde som fjorårets gjeng pinglet ut fra...

Tredj: Pinglespisere: Dere går jo Petter en HØY gang. Maria: Allergi er ingen problem - putt bare femten zyrtex i lomma og håp på det beste (erfaring, erfaring). Yngve: Bare vent til dere skal på hjemmebesøk - ikke så kult å kreve kylling og pommes frites da :)

Fjerd: Ser jeg Maria med V-tegn? Synes å huske vi fikk flere kritiske spørsmål angående vår bruk av denne hedersgesten i fjor fra enkelte...

Jaja, ser ut som dere koser dere. Og det er kult å få et lite innblikk tilbake til Solens rike. Vi vil se mer bilder! (spesielt av Maria i Manga-klær (hrm.. sa jeg det høyt?))

PS: Hils alle kjente!!!! Masse, masse! Og be om tilgivelse fra undertegnede til Inger Valbø og Kaori på SFOen i Oda for at jeg har vært en elendig mailskriver.

Anonym sa...

Om du møter ein kjekkas som heiter Naoto Matsuo, så hels frå mor di Chris. Han var veldig kjekk for 30 år si iallefall :)

Anonym sa...

Kobayashi traff me aldrig...

Men eg trur eg har sitt an på film.

"And like that...he's gone..."

Chris sa...

Om Chris blir fremstil litt positivt? Njaaa, eg har prøvd å holda meg til fakta.

Anders: Vi prøver det vi kommer over, men har fereløpig ikke hatt sjanse på bad. Håper det kommer en vakker dag. V-tegngene er vi blitt mestere på, det er jo så kult på bilde! Flere venter på Maria i mangaklær, hun venter i grunn bare på en anledning:o)

Mamma: Har du fått flrer frierbrev i d siste?

Loff: Tru meg, d e ikkje han her...

Anonym sa...

Du har min støtte, Yngve. :) E var heller ikke så begeistra for alt vi fikk servert i Kina, og blei nok kalt pysete.. (e spiser ikke en skorpion som stikker i munn og hals frivillig.) Og det e har smakt av rå fisk er gravlaks, og det er uspiselig! Sushi er kanskje bedre, men skepsisen er stor likevel.. Hva var det du spiste egentlig? (hvis du vet det?)

maria celine sa...

Mamma: Om håndlaget er legendarisk bra kan jo diskuteres, men Chris ble i hvert fall helten til lille speedy. Og det er jo en bragd i seg sjøl :)
Det blikket speedy har på bildet der gav han meg hver gang han så meg. Spesiell opplevelse ;)

Og Anders: Det ble plutselig varme kilder på oss i kveld! Hej hurra!

silje sa...

hallo. er det ein leirgauk?

Anonym sa...

Du meiner vel varme i dosetet! Ikkje så mykje hjelp i varme i dolokket?!

Maria: Kva slags mat er du allergisk mot? Hadde vore greitt å vite før du kjem hit.

Anders: Ohisashiburi desu! (Lenge sidan sist!).Margaret lurte på om du har skrive i Vårt Land om sumobryting. Ho har ikkje sett noko enno. Så du lengtar tilbake, ja. Kjekt!
Kaori er forresten på universitetet i Hiroshima no.

Chris sa...

Silje: Ja, heilt sikkert.

Inger: Ja, beklager den;o) Har dere varme i do-lokket i Matsue?

Mamman til Maria: Maria har skrevet om mitt legendariske håndlag med barna:o)

Ak sa...

Anders: Maria med v-tegn? Det henger nok igjen hjemmefra, der v-tegn er stilletegn ;-)
Chris: Uten at du sto over henne og ba pent?
Det er ensomt hjemme, to av familien er i Østen for tiden! Lillegutt og jeg holder fortet og heldigvis er det fint vær!

Yngvegutt sa...

Ingar: Så sannelig! :-D

Marianne: Ja, trur eg har vore borti den. Smaka godt som blandings med Real Gold. Har du forresten eit namn på drue-godisen du likte så godt?

Maria: Det var ein sak med ris og etlerant gult i, kanskje reker, som var pakka inn i tare. Og så åt eg friterte rekebollar. Ikkje heilt toppers, sjølv om sistnemnde gjekk an.

Chris sa...

Maria tåler ikke guttelus.
Rød farge betyr dårlig dag for Maria. Alt rødt unngås. Det er vel konklusjonen. (paprika, chilli og løk, i alle former og farger)

maria celine sa...

Inger: Chris er en trygg kilde..

Mams: Prøver du å bli kjent med Chris via kommentarene her nå, eller var infoen til meg? ;)

Silje: Jada jada jada. Leirgauk er ordet.

Ak sa...

Maria: Info eller pludringen var til deg ja. Satt på jobb og fikk surt skulende blikk fra nabopulten da jeg skrev, så jeg glapp mellomrom og navnet ditt i det innlegget.

Bortsett fra at det var forklaringen: du kan gjerne ta med både Yngve og Chris hjem en gang det passer slik.

Anonym sa...

Chris: Nei, har ikkje varme i dolokket, men har varme i setet, ja. Men no er det nesten sommartemperaturar her, så eg har tatt ut kontakten. (Enkelt å setje i att!)
Takk for info om allergi. Alt som luktar løk er altså problem?

Chris sa...

Hei mamman til Maria. Maria seie at du e vanvittig på grillmat. Me stikke innom på grillfest ein gang då:o)

Yngvegutt sa...

Christian snakke for oss båe to :-)